Dec 18, 2008

Post Exam Evaluation


The exam is over..yippie

There is a lot of things that i would really like to share, regarding my exam period.

The winter exam

Well, winter exam ni kadang2 renyah jugak. tambah2 dengan waktu solat yang pendek. utk CNS n Haem module, kitorg terpaksa jamak kan zohor ke asar,sbb exam start pukul 12 habis pukul 2,sedangkan zohor masuk pukul 12.15,habis pukul 1.52pm. ada je yg kekawan yg keluar awal,tetapi aku tak boleh,banyak lagi nak kena check.tp ada je pendapat yg membolehkan kita jamak without qasar, cuma nya aku xberpegang sangat sbb aku tidak berguru dari mana2 ustaz ustazah.tapi utk kali ini,aku pegang sbb keadaan agak darurat.

Lepas tu,untuk exam GI, exam start pukul 3.sbb naik bas semua so kena bergerak 1 1/2 jam sebelum.so ada ample time dlm 45 minit.asar masuk pukul 1.52,so kena la solat kat ruang menunggu dlm RDS exam hall.(exam xbuat dkt UCD,buat kat satu hall besar dlm 15min by bus from UCD).so xde la surau mcm kat UCD. kitorg solat belakang tabir hitam yg diorg guna untuk tutup dinding (dinding ni dia tak vertically rata,macam ada satu compartment selebar 1meter disebalik tabir hitam tu).nak solat kat luar tabir mcm segan kat bebudak irish tu..huhu..so berhimpit la dlam compartment tu.tp xper,bleh siap jemaah lagi..haha..nampak sgt kurus..lalala.

The diet

Disebabkan lala n helma pg berjalan2 sempena cuti xmas, aku keseorangan selama beberapa hari.xde siapa nak masak..huhu..aku masak nasi,goreng telur.pastu nasib baik ada sambal belacan yg aku buat stok. lettuce cicah sambal belacan. irish-like ulam..hehe..bila dah 'cemuih' makan lauk tu,aku pesan delivery Favourite Fried Chicken. pesan byk gile utk 3 kali meal..hehe..agak pening jugak la makan byk sgt fast food.(by the way,FFC ni halal).selalu lepas balik exam,aku akan singgah rico's,(fast food jugak.haiih) beli shawarma, kebab.pastu,dekat RDS hall, UCD selalu providekan bananas dekat student2 yg nak amik exam.so aku selalu cilok 2,3 bananas bawak balik,utk mebalancekan diet aku.huhu.

The modules

Masa exam respiratory disease, aku mmg blank gile utk 2nd clinical case ni. aku xbleh nak atur the puzzles.

the clinical case is pasal sorg pompuan baru lepas surgery utk acute appendicitis.after 3 days,dia develop dypsnea n hemoptysis.previous medication die hanyalah oral contraceptive pills.n dia ada mengadu sakit dekat bahagian leg n doctor check ada swollen n redness bahagian shin.pastu lab finding dia kasi white blood count semua normal, RBC normal,platelet normal. so xde infection. pastu dia kasi D-dimer increase(lupa apa kaitan) n P02 rendah,which means dia hypoxia.

aku mmg xigt pasal D-dimer ni,sbb sgt jrg digunakan dlm lab2 finding.aku mmg3 xigt..lepas tu, aku xbleh nak link kan respiratory symptoms tu dgn surgery appendicitis,OCP,swollen shin,lab findings.

First question regarding the case: What is the diagnosis?

Aku mmg blank habis.klu aku salah diagnosis,mmg follow up questions pun akan salah.20 minit aku termenung.20 minit aku merintih minta pada Allah supaya kasihani aku.pada masa tu mmg aku rasa pergantungan pada Allah yg maha maximum.tiada org lain boleh tolong aku masa tu.nak minta tolong org sebelah? tu nama dia meniru. aku merintih sesungguh hati agar Allah tolong aku,sbb aku tau tanpa pertolongan Allah tika itu,aku boleh fail. sbb clinical case tu bawak mark yg besar.

Benar.Allah itu Maha Mengasihani. i dont know what and how, tp seolah2 ada bisikan yg memberitahu aku
"pulmonary embolism"

Bile "pulmonary embolism" itu bergema dalam fikiran aku, aku lantas tersedar n tgk balik clinical history n finding.yeah i can see the picture clearly
  1. acute appendicitis surgery (abdominal surgery) has high risk for developing Deep Vein Thrombosis.
  2. OCP,increase risk for thrombosis
  3. redness, swollen shin :deep vein thrombosis
  4. low p02,hypoxia.maknanya thrombus tu dah enter pulmonary circulation
  5. d dimer,sampai ke sudah aku xigt..huhu
The diagnosis is Acute Pulmonary Embolism.

Thank You Allah, thank You a alottt

0 comments:

My photo
Cita-cita asal nak jadi tukang jahit.
 

A Little World Of Mine Design by Insight © 2009