Dec 19, 2008

Happy Anniversary Mak Ayah!!



Happy Anniversary mak ayah!!!

my mak n ayah are the bestest parent in whole universssse.ye la, semua org pun akan cakap mak ayah diorg best.well,xkira,my parent jugak the best.

Hari ni 19 december 2008,is the 24th anniversary for them.congratulation!!

The Mother

Cikgu Miskiyah,mak yg aku kenal,serius orgnya.garang.tapi still boleh melawak2 la. sejak dari kecil, Cikgu Miskiyah mmg xpernah puji anak sendiri. tambah2 dalam bab2 masak. kalau aku masak,mesti ada benda yg mak nak tegur. tapi aku rasa itu adalah the way mak puji n cuba mengimprovekan aku.i really2 appreciate that altho sometimes i did show some unease.minta maaf mak.deep inside,i really2 appreciate it. ye,aku xkan boleh challenge mak masak.never.tp mak cuba sedaya upaya bagi basic dekat aku.kadang2,aku rasa mak tegur tu mgkin nak satisfy hati mak,nak meyakinkan diri sendiri yg aku belum bersedia nak jadi bini org,belum bersedia nak lepaskan aku.jangan risau mak, kakak pun belum puas lagi jadi anak mak.

Cikgu Miskiyah sangat penyayang the way she is.mmg mak tak pernah cakap "kakak,mak sayang la kat kakak"tapi sejak aku duduk oversea,ada 2,3 kali jugak aku dapat sms "i miss u" from mak..yes i miss u too..sememangnya mak sangat merindui aku,sbb aku anak sulung.aku berani cakap,anak sulung ni mmg tiada tandingan.i dont noe how,tp bonding antara seorang mak dgn anak sulung ni mmg kuat.

Dulu masa aku reluctantly masuk SMKAB (mak ayah suruh actually),mak jugak yg pertama mnitiskan air mata sbb first time aku masuk asrama.bayangkan mak yg tak pernah cakap yg mak sayang kita,yang sentiasa tegas dan garang,menitiskan air mata bila berpisah dgn kita.

Mak mempunyai instict yg sgt kuat.kadang2 bila xbalik wiken masa kat SMKAB, mak selalu datang bawak makanan. dan selalunya food yg mak bawak tu adalah yg aku teringin nak makan.aku mmg xcakap kat mak.tp mak tau sendiri.bukan sekali dua,tp sgt selalu.contoh yg terbaru masa aku balik summer hari tu.mmg aku dah teringin sgt nak makan bihun sup.igt nnt bile sampai umah,nak ajak mak buat bihun sup.tp bila sampai umah lepas mak ayah amik from air port,aku nampak dah ada periuk besar dekat dapur.bukak2 periuk tu mmg sup,bihun pun dah siap celur.mmg aku rasa nak melompat. n soalan yg selalu aku tanya ialah "macam mana mak tau?"..dan semestinya mak hanya tersenyum.

Mak sangat protective n selalu risau2 dekat kirorg anak2 ni.kadang2 aku kesian dekat mak sbb selalu risau.tambah2 skarang nawal dah dapat kereta kat cucms.aku yakin mak mesti lagi risau.tp disebabkan keadaaan yg memaksa,mak terpaksa merelakan dlm susah hati. dan sememangnya aku yg jauh ni,sebolehnya tak mau buat mak susah hati. sesibuk mana pun,at least aku akan telefon sekurang2nya seminggu sekali.sekadar melepaskan rindu dan nak beritahu "mak,im fine here".

Mak seorang yg sangat pentingkan anak2. Klu pg mana2,mak xsenang klu tidak bersama anak2.klu nak pergi berjalan,mak ayah akan angkut smua sekali.yes,sampai umur aku 22tahun,mak ayah tetap angkut aku dan adik2 pg makan2,shopping kat megamall.dan im proud of it.sbb tu kadang2 aku rasa im still their lilttle girl.dan bila bertambahnya usia aku,akan sampai saat yang mak ayah kena juga melepaskan anak perempuan ini pergi.selagi belum tiba saat itu,aku nak jadi anak mak ayah to the fullest!

Mak,u r the love of my life n i love u.
Mak, thanks for being my mum

The Father

Dr Abd Aziz Ahmad. the coolest person i ever know. Ayah aku kuat mengusik walaupun nampak pendiam dan serius. dan org yg selalu kna usik semestinya Cikgu Miskiyah.kadang2 sampai mak nak marah pun xjadi sbb ayah usik2 mak sampai mak gelak.ayah xpernah nak marah.tapi klu ayah tegur,satu perkataan pun boleh buat kita nangis.

Ayah sangat suka computer.n ayah aku kuat main game..hhe..dulu ayah selalu main command n conquer sampai pukul 2 pagi.sampai mak cakap komputer tu bini no dua ayah..hehe..so kitorg ni klu ada problem pasal komputer mmg just tolak kat ayah la.pastu ayah selalu la bising2,soh blajar pasal komputer.blajar mcm mana nak perbaik komp,format sume.tambah2 aku ni yg dah duduk jauh.pernah sekali aku jawab "mak xyah tau komputer pun?".pastu ayah dengan romatik jawab,"xpe,mak dah ada ayah".hhehe

Ayah romantik the way he is.pernah satu hari sewaktu mak pergi lawatan ke terengganu:~

Waktu lunch(ayah selalu balik makan kat rumah waktu lunch dan masa cuti summer selalu aku yg menyediakan lunch).

Ayah: Mak xdak ni,ayah xlalu nak makan.
Aku : tiap2 hari pun mak xbalik waktu lunch.
Ayah: Tu lain.ni mak xdak kat kulim.ayah tau mak xdak.tu yang ayah xlalu nak makan.

alalalal,sweet nyer~

Ayah aku seorang doktor yg xsuka makan ubat.ayah mmg xnak bergantung pada ubat.klu demam ke apa,ayah akan minum air byk n mandi air asam.itu jer.tp klu anak2 demam,mmg ayah kasi ubat.tapi adik2 aku ni pelik.kadang2 kanak2 xsuka makan ubat,tpi adik2 aku,tambah2 iqbal n luqman mmg suka makan ubat.xdak masalah la klu depa demam.

ayah selalu cita pengalaman2 ayah kat universiti,pengalaman kerja. mungkin sebab tu aku nak jadi doktor jugak. cerita2 ayah menunjukkan ayah sangat suka dengan kerjaya sbg seorang doktor.ayah ada cakap yg jadi doktor mmg sibuk dan teruk dan penat.tapi klu ada determination yg kuat,i-Allah semua dapat diatasi.sbb tu bila selalu sgt kuar cite pasal doktor2 yg depression,aku xberapa affected.sbb aku mmg bersungguh nak jadi doktor,mmg determine habis dan memang aku pertaruhkan life aku utk jadi doktor.bukan ayah aku paksa.bukan atas desakan sesiapa.mmg aku betul2 minat.

Ayah,I will be a great doctor just like you.
Thanks for being my ayah.


O Lord, forgive me, my parents and Muslims in the Hereafter. O Lord, show mercy on them as they have nourished me when I was young.


***

1 comments:

Alone said...

selalulah berdoa untuk ibu bapa. semoga Allah sentiasa memberkati kita. Amin.

My photo
Cita-cita asal nak jadi tukang jahit.
 

A Little World Of Mine Design by Insight © 2009