Apr 4, 2009

April Fool?!



Sebagai umat Islam, kita sepatutnya tidak terlibat dalam budaya-budaya meng'fool' orang lain pada tarikh 1st April.

Aku memang tidak pernah nak terlibat dalam budaya2 fool ini

Tetapi, berada di bumi Western ini, kekadang kita kena ambil tahu juga dengan budaya dan perayaan masyarakat yang kita menumpang.

Sebagai contohnya pada tarikh 1st April.

2 tahun aku terkena.

1st April 2008:
Dalam ketika aku berjalan ke perhatian bas untuk menunggu bas ke UCD, seperti kebiasaannya aku akan melintasi seorang kakak Herald Am dan seorang Abang cute Metro. Herald Am dan Metro merupakan newspaper free yang diberi kepada orang ramai. Pada hari itu, tajuk besar Metro/Herald Am (aku dah terlupa yang mana) adalah Spire (rujuk gambar diatas) telah dipindah ke Las Vegas disebabkan kononnya kewujudan Spire di Northern part of Dublin telah menjadi ketidakpuasan hati penduduk dublin yang berada di Southern dublin (dublin dibahagiakan kepada north and south oleh river liffey and Spire terletak di north.) The news was really convincing ok. dengan dia letak gambar under construction dekat tmpat spire tu dan letak jugak gambar spire yang kononnya dah berada di Las Vegas!(superimposed obviously!). Sampai 3 hari aku percaya. Yela aku naik bas tak lalu spire. Sampai la 3rd April, Lala bitau, ko tau tak surat khabar sekiansekian buat april fool pasal spire?..Aku yang dengar tu,shoot,'Ko tau tak lala,aku baru tau tu April Foolllll!!!...Serious la diorang punya lawak April Fool. Aku rasa editor suratkhabar tu mesti berdekah2 ketawa atas kerusi.

1st April 2009
Seminggu sebelum tu, aku dah sangap sgt sebab xde cuti.(sebelum ni UCD penuh dengan cuti2,huhu). So aku tanyakan Lala, "Lala, April Fool xde cuti ke?".Lala: Ko ingat hari buruh ke nak cuti?..hahah..
Minggu tu aku rotation, xde nak aware sangat pasal April Fool sebab bukan budaya kita pun,so who cares??. Seperti biasa, slepas habis rota pada hari tu, aku segera bergegas ke bilik locker utk salin kepada kot n balik. Sampai di bilik locker, ada satu notis mengatakan clinical 1 students(kami2 la tu) kena pakai satu Plat L dekat white coat sebab medical staffs and nurses tak dapat bezakan antara student baru dan medical staffs. Dan dalam notis tu jugak dikatakan Plat L tu boleh didapati drpd Dr Sinead, kitorg punya Coordinator. So dalam hati xapalah, lepas pakai coat aku nak prgila bilik Dr Sinead. Tapi aku kira Tuhan xnak aku malukan diri( huhuh). Dalam dok berkemas2 tu, Maz n Fifah masuk. Fifah bising2,"siot arr final Med, buat April Fool. Malu aku". Aku tanya apasal. Maz cakap la yang diorang ni pergi bilik Sinead n mintak Plat L tu. Lepas tu Sinead senyum2 cakap, "Do you know what date is today?" Maz dengan innocntnya jawab 1st April. Maz cakap 'Aku ingatkan dah lambat nak dptkan Plat tu,tu yang dia tanya tarikh'..huhu..then bila tengok Maz blur2, dia tanya lagi "what time is it now?" Maz jawab 1 0'oclock. Sinead balas "ok,the joke is over". Pastu baru diorang tersedar yang diorang dah terkena April Fool dengan bebudak Final Med..Hahah..aku gelak jer la..Siot tul final med,dah la nak exam final lagi 2 weeks, sempat lagi nak buat durjana..Tapi, nasib baik jugak la bukan aku yang terpilih untuk memalukan diri depan Sinead..hehe..

Itula, sian kat kami budak2 melayu yang innocent ni..jadi mangsa budaya fool bebudak nih..huhu..sabor je laa.

4 comments:

Lady Qay said...

kuakuakua...nasib tak memalukan diri sndri ..kalo tak kakak bntai gelak...

Rexraihan said...

hahaha..
Allah sayang sayer lebih..hahah

My Heart Draws A Dream said...

kalo dah kna pakai plat L tu mmg kami kat malaysia ni gelak guling2 tak mau bangun dah..hhahaaa..

Rexraihan said...

hehehe...
sebelum yg kat mesia terguling,kami terguling dulu kut..huhu

My photo
Cita-cita asal nak jadi tukang jahit.
 

A Little World Of Mine Design by Insight © 2009