Jan 14, 2009

Sayang semakin menebal

aiyaa belum lely la...

Sudah banyak kali aku cuba menulis perihal ini.
dan acap kali juga entry2 itu terpaksa aku delete.Sebab? Aku speechless,emotionless. I just cant put it into words.

Pagi 12jan aku terima ym dr ammar memberitahu pasal tok wan masuk ICU sebab stroke. Ye,aku belajar pasal stroke semester lepas. Dan boleh dikatakan aku masih igt apa yang aku belajar. Risk factors, clinical presentation, complications and everything. Tapi disebabkan aku hanya belajar secara theory(pre-clinical), aku xde visual memory pasal stroke. Meaning to say,aku xdapat bayangkan macam mana wan when stroke attacked.(i can imagine the hemiparalysis n lateralisation, but still i dont really have the experiences of managing the stroke patient)

Bile aku dengar cite kakak yg diorg nangis teresak2 bila tahu tokwan kena stroke, aku rasa guilty and bad. Kenapa aku xmenangis pun bile Ammar bitau? Adakah sayang aku pada tokwan tak sedalam sayang kakak n kak lang? Adakah distances yang menyebabkan aku kaku tak berperasaan? 2,3 hari aku asyik ponder benda ni. Kenapa aku xmenangis dan kenapa aku tak risau sedangkan aku maklum dengan complication of stroke. Adakah hanya visual memory yang mampu elicit emotion aku? Entah. Aku tiada jawapan. Tapi aku yakin, 'aku tidak sayang pada tokwan' adalah BUKAN jawapannya. Mana mungkin aku tidak sayang pada tok wan. Tok wan yang sentiasa tersenyum. Tokwan yang sentiasa menyambut baik kepulangan anak cucu. Tok wan yang sentiasa menghantar aku terbang ke Ireland. Tokwan yang tidak suka mencampuri urusan anak2. Tokwan yang sangat pleasant itu mana mungkin aku tidak sayang.

Tatkala aku mendengar berita progression tokwan, aku amat bersyukur complicationnya bukan pada movement. Cuma tokwan xboleh bercakap lagi. Dan aku belajar, dysarthria memang satu complication yang common buat pesakit stroke. Aku berharap complication ini adalah temporary dan bukannya permanent. And besides that, ayah beritahu the infarctions happen in basal ganglia and brain lacunae. (I cant really recall about brain lacunae, my bad..huhu).

Aku amat berharap tokwan akan sembuh seperti sediakala. Dan aku berdoa, tokwan akan sihat senantiasa dan aku ingin benar berjumpa dengan tokwan yang sihat apabila aku pulang ke Malaysia June nanti. Ameen.

3 comments:

@Re-yOu said...

InsyaAllah raihan..kita sama2 doa tok wan cepat sembuh keh.InsyaAllah akan selamat..

Lady Qay said...

tokwan dah bleh ckp skit2..bole la phm..nnti kkk update ok..bit tired travel n melayan zaffran di hosp...

Rexraihan said...

thanks ayu
thanks kakak for d update

My photo
Cita-cita asal nak jadi tukang jahit.
 

A Little World Of Mine Design by Insight © 2009