Apr 27, 2010

Delivery ward and mom's Birthday!

Minggu ni aku duty delivery ward,
kerja sambut baby.

Aku rasa aku belum cukup kuat untuk emosionally sambut baby without empathy.
Asyik nak menyebek jer tengok baby lahir.
2 kali tengok cessarian section, 2kali la aku sebak. tapi masih boleh control.

Harini pun, bila si ibu menangis lepas baby selamat dilahirkan, and si bapa dok menyesat air mata, aku pun dok menyebek. Aku takut nanti midwives tu kata "hang ni, orang dok kalut sambut baby, yang hang pi nangis tu buat apa??" walaupun aku yakin midwives tu tak reti berbahasa Kedah hatta Melayu.

Satu perasaan yang sukar diceritakan la bila sambut baby ni (takdela sambut sangat, tolong2 midwives baru, esok baru dibenarkan sambut kut). Tiada words yang boleh gambarkan perasaan menyebek aku tatkala baby selamat didelivered.

Tadi, aku sambut 2 multiparous women( perempuan yang dah beranak dah sebelum ni). Smooth saja except the latter women yang placenta(uri)nya retained. Kena masuk theatre. Tapi sepanjang contraction, diorang boleh kawal la. Tapi bilik sebelah,adoilaa. Meraung. Kesian. Tak tahan sakit gamaknya.

Harini, aku bersyukur dapat membantu 2 orang ibu through out the labour. Dan aku bersyukur dilahirkan oleh seorang wanita hebat yang memiliki tarikh lahir pada hari ini, 27hb April. Terima kasih emak dan happy birthday. Kakak sangat hargai pengorbanan emak melahirkan kakak.

Dan hari ini baru kesempatan mengambil parcel yang mak hantarkan. Balik rumah tanpa bukak tudung dan kot,terus memunggah parcel. Dan akhirnya terjumpa juga kecintaan yang dirindui. Pekyek!(rempeyek). Dan tanpa membuka tudung dan kot juga, terus membuka balang pekyek dan habiskan setengah balang.

Owh terima kasih mak,
Happy birthday.
Semoga panjang umur murah rezeki
Dan semoga cepat dapat menantu (3 kali wish macam ni.hehhe)

3 comments:

Misk said...

So touching...Banyaknya kebetulan pada hari lahir mak..Mak amat bersyukur dianugerahkan anak-anak yang sentiasa mengingati dan menghargai mak dan ayah....

My Heart Draws A Dream said...

wah..touching oo..sbb tu tak dilahirkan utk menjdai doktor kot..kalo kak lang ntah2 tak dok dlm blk tu..terus kuar dan nangis..hahhaa

Lady Qay said...

when u are in the delivery room, feeling all the pain, would u appreciate ur mum better, n if u had heard from ur mum how hard, n how long does it takes for u to be delivered, u would be feeling sooo guilty remembering all the pain n hurt u had cos u mum when u was a child...

being a mum then u would know what ur mum went tru...

My photo
Cita-cita asal nak jadi tukang jahit.
 

A Little World Of Mine Design by Insight © 2009