Oct 7, 2009

Mentaliti Kelas Ketiga

Amarah Indonesia terhadap Malaysia semakin menjadi2

Entah kenapa isu ini semakin menjadi-jadi sekarang.
Nak tergelak pun ada, nak marah pun ada, sedih pun ada jugak.

Aku selama ini tak amik peduli pun pasal ni. Selalu ada jugak ter come across those nasty indonesian group dekat fb n frenster yang dok kutuk2 malaysian.
Tapi semalam aku terbaca news pasal pesawat TUDM kena baling batu masa hantar bantuan dekat mangsa2 gempa bumi.

Aku macam 'wth'??!!

Terus aku browse2 tenet,amik tahu sedikit sebanyak kenapa.
Rupa2nya diorang dok marah sebab 'kononya' kita dok claim yg tarian pendet( aku pun xtau menatang apa tarian ni) budaya kita, sebab Norman KRU ada publish satu advertisement dekat discovery channel, dalam advertisement tu ada la gambar tarian pendet diorang ni. pastu diorang bengang2 ckp kata malaysia dok curi budaya diorang la apa la. ntah apa2.

Xcukup dengan tu, diorang marah2 sebab kononnya kita claim batik,lagu rasa sayang eh and beberapa makanan termasuk cendol sebagai culture kita. Mereka juga membuat tuduhan yang tidak berasas mengatakan lagu Negaraku adalah diciplak dari lagu Terang Bulan, yang berasal dari Indonesia. Nonsense.

Malaysia tidak pernah claim apa2. Cumanya klu diselidik dari segi sejarah, sememangnya kita berasal dari sana. Masih ingat pada Parameswara? Kerajaan Kedah Tua dan sebagainya? Memang tidak dinafikan susur galur rakyat Malaysia terutamanya Melayu berasal dari Indonesia. Apabila berlakunya penghijrahan, semestinya proses asimilasi budaya berlaku dan tidak dapat tidak, sedikit sebanyak ada persamaan budaya. dah nama pun serumpun.

Tapi mentaliti kelas ketiga yang terdapat pada sebahagian rakyat Indonesia sangat memalukan. Aku bukan buat generalization, kerana masih ramai rakyat Indonesia yang bagus2, yang cuba untuk bersaudara dengan kita. Contohnya pengendali blog ini http://mujahidin09.blogspot.com/ yang cuba menyedarkan bangsanya betapa selewengnya mereka kerana berterusan membuat fitnah dan berhasad dengki. Tapi itula,kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Malah ada sekelompok Indonesian yang mereka gelar diri mereka, BENDERA, cuba membuat 'Sweeping Malaysian'. Dengan bersenjatakan buluh runcing, mereka menahan kereta2 di satu tempat di Indonesia untuk mencari rakyat2 Malaysia, kononnya mahu menghalau balik. Hello, kat Malaysia lagi banyak rakyat diorang yang klu nak sweeping pun xlarat,kena pakai vacuum. Xlarat aku nak gelak. Sgt ridiculous.

Itulah,seperti yang aku cakap kan tadi, aku xpernah amik port pun pasal kebencian sebahagian Indonesian dengan Malaysian. Cuma bila terjadinya insiden pesawat TUDM dibaling batu ketika menghantar bantuan kepada mangsa2 gempa bumi, aku rasa sangat sedih. Seolah2 melepaskan anjing yang tersepit (banyak peribahasa aku guna nihh,bleh ganti Karam Singh Walia). Mujurlah ATM mengambil langkah professional, they dont take it personal. Bayangkan klu tiba2 tentera ATM emo2,gi tembak jer org yang baling batu tu..baru kau tau. Orang berbudi,kita berbahasa, orang memberi, kita jangan la baling batu pula. Tak faham2

Apa2 pun, masih ramai saudara2 muslim kita yang masih mengharapkan bantuan kemanusiaan seperti ini. Mereka yang ditimpa musibah, tidak semuanya bodoh sombong tak tentu pasal. Maka sama2 lah kita hulur apa yang termampu, termasuk iringan doa agar mereka semua selamat.

Sedikit sebanyak peringatan Allah terhadap manusia melalui kejadian gempa bumi di Indonesia baru-baru ini.

dipetik dari Facebook entry from Nur Haidar Mustaffa, sahabat di Trinity College Dublin. Bukanlah aku nak cakap ini balasan Allah terhadap orang yang derhaka ke apa, kerana siapalah kita untuk menilai percaturan Allah. Cuma aku berpendapat ini adalah kebesaran Allah Taala yang memberi peringatan kepada hamba-hambaNYa

I was just copying what I receive from nida today:

"waktu2 gempa di indonesia : di Tasik 15:04 , di Padang(gempa pertama) 17:16 , diPadang(gempa kedua) 17:58 , gempa di Jampi(ke esokkannya dr padang) 08:52...cuba lihat surah dan ayat Quran berdasarkan waktu2 ini..Ya Allah,MahaBesar Engkau...manusia memang menzalimi diri mereka sendiri.. "

(keadaan mereka) serupa dengan keadaan Firaun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyeksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi amat keras seksaanNya.
(8:52)

Dan Kami tiada membinasakan sesuatu negeri pun, melainkan ada baginya ketentuan masa yang telah ditetapkan.
(15:04)

Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami memerintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah), tetapi mereka telah melakukan kederhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.
(17:16)

Tad ada suatu negeri pun (yang derhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lawh Mahfuz).
(17:58)

He has reminded us all in Al-Quran, again and again.
We've read them countless times but how can we fail to understand?
Even if we do understand, as human beings or 'insan', we easily forget.
This is a reminder, to wake us up from that very sound sleep,
From a dream that promises all the worldly luxury and wealth.
For it is akhirat we're heading to,
And it is Allah we're facing next.
So open your eyes widely now,
And see for yourself all the signs He has given.
Probably a gentle push didn't do the trick,
Now we need a strong shake to wake the baby in the crib.


2 comments:

Lady Qay said...

tah..dok blagak sgt dgn msia with those isu buluh runcing, psl maid
tp bila dah jd gini siap duta dia ada buat press conf mnta bntuan drpd msia..
tk reti nk bsykur n bertrima ksih.pdhal rkyt dia berlmbk yg dok mnumpang cr rezki d msia..

bkn nk smbong sb bumi ni suma tuhan yg punyer tp tk phm knpa mnsia tk pnh nk rs insaf, bsyukur n btrima ksih dgn Allah

cegu yang annoying said...

banyak lagi kak lang... dorang ni cam tak paham lak yang kita ni serumpun~~

My photo
Cita-cita asal nak jadi tukang jahit.
 

A Little World Of Mine Design by Insight © 2009